Eco-Team

 Logo eco Schools

 

"Boring naar water: zeker niet boring "

 Dit jaar bestaat Eco-Schools 25 jaar! Om dit te vieren gaan we de komende tijd langs bij scholen door heel Nederland die meedoen aan het Eco-Schoolsprogramma. We halen mooie en eerlijke verhalen op bij bijzondere scholen. Voor dit verhaal gingen we langs bij basisschool Scharn in Maastricht. Bij deze school kozen ze voor een thema waar niet veel scholen voor kiezen: het thema water.

Op basisschool Scharn was duurzaamheid eerst geen thema, maar daar kwam verandering in toen de nieuwe directeur Eco-Schools introduceerde. Na kort ervaringen ophalen bij andere deelnemers van het Eco-Schools programma, werd al snel besloten om ook mee te doen. Vooral de term ‘student-led change’ klonk Lou Lahaije, leerkracht en kartrekker van het Eco-team, als muziek in de oren. Hij liet de Eco-scan dan ook door de leerlingen uitvoeren en vertrouwde zelfs het kiezen van de thema’s (natuurlijk wel onder begeleiding) aan de leerlingen toe. Waar de meeste scholen kiezen voor de thema’s afval en energie, kozen de leden van het Eco-team voor een wel erg opvallend thema. Tot Lou’s verbazing kozen de leerlingen voor water! En dit terwijl er geen water in de buurt van de school is.

 

Het doel.

Voor Basisschool Scharn is het behalen van de Groene Vlag (het keurmerk dat scholen verdienen wanneer zij alle 7 stappen van Eco-Schools succesvol hebben doorlopen) zeker niet het hoofddoel. Het is natuurlijk wel een kroon op je werk, maar Lou en Peter Alblas (Eco-Schools begeleider vanuit het CNME, het centrum voor natuur- en milieueducatie in Maastricht) vinden de ontwikkeling die ze bij de leerlingen zien veel belangrijker. “De leerlingen zijn zo enthousiast dat ik ze in het begin gewoon moest afremmen!’ aldus Peter. De betrokkenheid van de leerlingen op het gebied van duurzaamheid en het zorgen voor de wereld is volgens de heren precies wat een ‘beginnend burger’ moet leren, want: jong geleerd is oud gedaan. Ook is het mooi om te zien dat de leerlingen hun eigen kwaliteiten ontwikkelen binnen het team. Zo is de een goed in het verzamelen van informatie en kan de ander prachtig tekenen, dit komt bijvoorbeeld weer samen in de posters die gemaakt worden.

Water.

Het was zo opvallend dat de leerlingen voor water kozen, omdat er rond de school geen sloten of beekjes te vinden zijn. Het water dat tijdens een flinke regenbui op de daken valt kan eigenlijk nergens heen, het verdwijnt zo in het riool. Het regenwater mengt zich daar met vuil water, en in het ergste geval stroomt dat vieze water bij heftige regen ongezuiverd de Maas in. Het doel van het Eco-team is om ervoor te zorgen dat het (schone!) regenwater zo veel mogelijk weer terecht komt in de natuur. Dit willen ze doen door het water de grond in de sturen zodat het niet in het riool verdwijnt. Bij een heftige bui gaat het dan om 100.000 liter!

Omgaan met teleurstellingen.

Wat de leerlingen geleerd wordt is dat een teleurstelling ook een opbrengst kan zijn. Zo begon het Eco-team met het zoeken naar plekken op het schoolplein waar het water het snelste de grond in liep. Het water bleef overal staan, of liep de put in. Op twee plekken zijn ze gaan boren met een grondboor om te kijken wat voor grond er eigenlijk zat. Waar ze eerst een beetje zand tegenkwamen, daarna alleen maar klei, werd al snel duidelijk dat water weg laten zakken niet mogelijk was. Een flinke domper voor de leerlingen die hier duidelijk meer van hadden verwacht. Gelukkig konden ze nog wel lachen om het feit dat zij de aller eerste ‘Eco Scrub’ hadden ontdekt in de grond rondom hun school. Peter en Lou lieten het hier niet bij zitten en kwamen terecht bij de gemeente. Op dit moment is de gemeente druk bezig met beleid dat gericht is op vergroening en omdat de leerlingen van Basisschool Scharn zo enthousiast zijn, werd het project van het Eco-team door de gemeente omarmd. Zo betaalt de gemeente de boring (10 meter diep!). Mocht er een manier gevonden worden om het regenwater van de daken en pleinen (totaal een halve hektare) aan de natuur terug te geven, dan helpt de gemeente het Eco-team bij het realiseren daarvan.

Een professionele boring.

Op 9 mei 2019 zal er een boring plaatsvinden (heeft er een boring plaatsgevonden) vlak naast de school met professionele boorapparatuur. Dit wordt groots aangepakt vlak naast de ingang van de school. Naast de plek waar geboord wordt zal een mooie muurschildering komen waar het belang van deze boring wordt uitgelegd. De heren hopen op deze manier ook de ouders meer te betrekken bij de plannen van het Eco-team. Kijk onder dit artikel voor een leuke fotoreportage van de boring!

Dit is een mooi voorbeeld van een school waarbij het gekozen thema, hoewel je daar eerst misschien geen beeld bij hebt, kan zorgen voor mooie inzichten en samenwerking tussen leerlingen, leerkrachten en de gemeente.

 KLIK HIER voor de blog op de website van Eco-Schools                                                                                          

 

wethouder Krabbendam en het EcoteamHet Eco-team van basisschool Scharn met de wethouder

 

Boormeesters Jeroen en Pascal aan het werk

Boormeesters Jeroen en Pascal aan het werk

 

 boormeester Edwin met aandachtig gehoor

 Boormeester Edwin met aandachtig gehoor van de leerlingen van het Eco-team

 

eerst een stuk met de handboorstel je voor dat je een leiding raaktjpg

De boormeesters boren eerst een stuk met de handboor. Stel je voor dat je een leiding raakt...!

 

Meester Lou en de boormeesters bij getekend bodemprofiel grind vanaf 7m20

Meester Lou met de boormeesters 

 

tv maastricht aan de voeten van Jozefien cr gedraaid

Jozefien van het Eco-team werd geïnterviewd door RTV Maastricht

 

 

 

Logo eco Schools

MosaLira

mosalira

Communicatie

Onze Leerling